14 februari 2013

Kärlekskrank chokladdröm

Alla hjärtans dag. Jag har aldrig riktigt förstått varför det ska vara sån ståhej över denna dag, trots att jag anser mig vara lite romantisk i alla fall och har en underbar sambo. Men varför det kommersiella ska bestämma när vi ska visa att vi tycker om varandra förstår jag inte riktigt. Det gör vi när vi själva vill. Men för alla kärlekskranka där ute har jag världens enklaste och godaste chokladdröm à la Leila Lindholm.

Kärleksmums

Ingredienser

Kaksmeten:
5 st ekologiska ägg
4 dl strösocker
4.5 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
5 msk kakao av god kvalitet
300 g smör
2 dl vatten
200 g knäckchoklad (alt. mjölkchoklad eller mörk kvalitetschoklad)

Glasyr och garnering:
2 dl vispgrädde
2 msk espressokaffe
200 g mörk kvalitets choklad 70%
2 dl kokosflingor till garnering  

Gör så här

  • Sätt ugnen på 200 grader, varmluft.
  • Vispa ägg och strösocker pösigt.
  • Blanda vetemjöl, bakpulver och kakao i en skål.
  • Sikta mjölblandningen i äggsmeten och vänd försiktigt ihop smeten.
  • Smält smöret och blanda det med vattnet, rör ner det i smeten.
  • Klä en plåt, cirka 40 x 35 centimeter med bakplåtspapper och häll i smeten.
  • Hacka knäckchokladen grovt och strö över smeten.
  • Grädda kakan i cirka 15 minuter (den får inte bli torr), prova med en sticka. Låt svalna.
  • Koka upp grädden, häll i espressokaffet och rör i 200 gram finhackad mörk choklad.
  • Låt glasyren svalna något och bred den över kakan.
  • Strö över kokos och servera skuren i rutor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...