20 april 2012

Fredagsmys med kotlett i ugn

Vi har en fredag med rejält dåligt väder. Då gäller det att på bästa sätt förgylla kvällen med god mat. Själv drömmer jag fortfarande om maten vi åt förra fredagen hemma. Kotletter som vi långstekte i ugnen tillsammans med pommes och världens godaste sås på sweet chili.

Ingredienser 

4-5 benfria kotletter
3 dl vispgrädde
2 dl crème fraiche
0,5 dl soya
0,5 dl sweet chili sås

Gör så här

Sätt ugnen på 175°C. Lägg kotletterna råa i en ugnfast form. Blanda ihop grädde, crème fraiche, soya och sweet chili i en skål och häll över kotletterna i formen så att de täcks av sås. Grädda mitt i ugnen i ca 1,5 timme. Servera med pommes och en god sallad.

Smaklig måltid och ha en riktigt skön helg!



3 kommentarer:

  1. Hej jag undrar ska det vara 1/2 dl soya i ditt recept kotlett med smak av chilisås? såsen ser inte alls ut som den på bilden och såsen smakar bara soya.
    Tacksam för svar.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vad tråkigt att det inte blir förväntat resultat. Jag har dubbelkollat mitt ursprungliga recept och allt ser rätt ut, men jag kan inte komma ihåg att soyan tog över. Ska testa att laga denna rätt igen i morgon och se vad som är fel.

    SvaraRadera
  3. Jättegott. Gamla utprintade receptet slitet och nu inne för att fixa ett nytt. Beträffande för mycket soya, chili .... det kan man väl själv ta efter behag. Vi tar soya enligt recept men dubblar sweetchilin. Tom arbetskompisar som ville ha detta på nyår. Tips: Byt ut kotlett med fläskytterfilé och det kan gärna stå en timme xtra (men sätt ner värmen något). Supergott. Tack för tipset. ! Hälsningar T&E i Höllviken

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...